Miroslav Návrat

Cenzura prezidentských kandidátů na Wikipedii

23. 08. 2012 15:03:50
Na české Wikipedii existuje stránka, která se věnuje tématu přímé prezidentské volby v roce 2013 - Volba prezidenta České republiky 2013 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Volba_prezidenta_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky_2013 . Vzhledem k tomu, že stále více lidí (oprávněně) nevěří oficiálním médiím, snaží se hledat si informace sami a Wikipedie může být dobrým pomocníkem pro ty, kteří chtějí pouze suchá a nezkreslená fakta. I proto se snažím objektivně a nezaujatě na této stránce pracovat a kdykoliv se dozvím něco nového, co by mohlo občany/voliče/uživatele zajímat, přidám to tam.

Před pár dny jsem se dozvěděl o existenci uchazeče o funkci prezidenta Josefa Tomana. S formou ani obsahem jeho kandidatury příliš nesouhlasím, nicméně o to větší pro mě bylo překvapení, že z českých médií jsem o člověku, který kandidaturu podle svých slov ohlásil již 3. února, neslyšel dosud ani slovo. (Tedy ono to není ani tak překvapivé, jako spíše pohoršující).

Přidal jsem jej tedy mezi uchazeče s odkazem na zdroj jeho kandidatury z jeho oficiálních webových stránek a informaci o vyhlášení kandidatury z mého blogu na idnes.cz, kde jsem tento fakt uvedl, protože jsem jej v tomto případě jako nezávislý publicista zjistil přímo od pana Tomana, neboť se mi nepodařilo jej v českých médiích dohledat. Také jsem jej přidal do časové osy.

Co se však nestalo. Četa cenzorů zasáhla. Odvolávájí se na pravidla Wikipedie, která jsou v tomto případě splněna, protože fakt, že pan Toman kandidaturu vyhlásil a že o tom infomovalo nezávislé médium (blog na idnes.cz), je splněn. Mám ale trošku takové podezdření, že zde jde o něco jiného. A pokud si přečteme některé názory pana Tomana, tak se toto podedření ještě zvyšuje. Mohl by být prostě pro mnohé nepohodlný.

Co z toho ale plyne? Podle pravidel těchto Wikipedistů je pan Toman nevýznamný (významnost asi určují oni, ne signatáři jeho prezidentské petice), proto nemají občané právo, aby o něm Wikipedie nezávisle informovala. Podle nich rovněž pravdivá informace z nezávislého blogu na idnes.cz je asi nepodstatná - "Na Wikipedii se nesmí používat primární zdroje, jejichž informace není dostupná prostřednictvím seriózního vydava..."

Takže čistě teoreticky, kdyby se v zemi, která většinu své historie prožila v cenzuře svobodného tisku, náhodou stalo, že se všichni seriózní vydavatelé (tu serióznost opět určuje kdo?) rozhodnou, že budou nějakého uchazeče o prezidentský post cenzurovat, tak se prostě nemají občané možnost o něm nic dozvědět. A to by si člověk myslel, že Wikipedie má sloužit ke svobodnému sdílení informací!

Publikováno na: http://miroslavnavrat.blogspot.cz/.

Autor: Miroslav Návrat | karma: 19.05 | přečteno: 1389 ×
Poslední články autora